«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

که یکی هست و نیست جز او

  • کد خبر: ۲۱۷۱۷۷
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
که یکی هست و نیست جز او
طواف به دور خانه مقدس خدا هفت مرتبه است و عدد هفت خود عددی است بلندمرتبه در تعاریف عرفانی. آنچه در تفسیر این هفت طواف آمده است، دوری جستن از هفت زنجیر خطرناک است که دست و پای انسان را بسته است.

در عرفان معنوی تمام ادیان الهی و به خصوص عرفان اسلامی «طواف» جایگاهی ویژه دارد. طواف که حرکتی است دوار به مرکزیت و محور یک جایگاه؛ و نقطه نمادی است از چرخش هستی و گردش کائنات.

 این حرکت دایره‌ای شکل مشخصی در بسیاری از وجوه خلقت وجود دارد و قابل دیدن است. در تصویر ساده یک گل زیبا یا مردمک چشم تا حرکت زمین و محل زیست آدمی و در سطحی گسترده‌تر چرخش سیارات به دور خورشید در منظومه شمسی. از همین رو طواف به واقع برگرفته و تلخیص شده از راز نهفته در خلقت است. نمادی است از چرخش مخلوقات به گرد خالق و به تعبیر ترجیع بند زیبای هاتف اصفهانی که یکی هست و نیست جز او / وحده لا اله الا هو. همه جهان و هرچه در آن است به خدمت و در خدمت یکی هستند. در واقع بدون او کسی نیستند.

زیباترین جلوه بصری این توصیف را می‌توان در هنگام حج و به گرد خانه کعبه مشاهده کرد. جایی که مسلمانان جهان با یک رنگی در پوشش سفید و ساده به طواف خانه خدا مهم‌ترین مرکز عبادی مسلمانان حاضر می‌شوند. عمرو نبیل عکاس AP عکسی را ثبت کرده است. از طواف عمره مسلمانان در روز اول ماه مبارک رمضان. هدف از این طواف دور کردن شیطان از روح آدمی و نزدیک شدن به باری تعالی است و آماده شدن برای ماهی که ماه میهمانی خدا نامیده می‌شود.

طواف به دور خانه مقدس خدا هفت مرتبه است و عدد هفت خود عددی است بلندمرتبه در تعاریف عرفانی. آنچه در تفسیر این هفت طواف آمده است، دوری جستن از هفت زنجیر خطرناک است که دست و پای انسان را بسته است. در هدف تأثیر هر کدام از این هفت در آمده است.
۱ ـ با طواف اول هستى خود را از حجاب کفر ظاهر و باطن برهاند.
۲ ـ با طواف دوم از شرک درون و برون آزاد شود.
۳ ـ در طواف سوم از دورویى و نفاق برهد.
۴ ـدر طواف چهارم از آلودگى هوا و هوس و اسارت زرق و برق، نجات یابد.
۵ ـ در طواف پنجم از زنجیر طمع و حرص و بخل بیرون آید.
۶ ـ در طواف ششم از مرض خطرناک عجب و خودبینى علاج شود.
۷ ـ در طواف هفتم از حالت خطرناک کبر و استغناى نفس و استعلا آزاد شود.
عمرو نبیل برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطب و نشان دادن حرکت و چرخش در عکس خود از سرعت پایین شاتر استفاده کرده است. تکنیکی که باعث می‌شود در حرکت ثبت شود.

با توجه به ثابت بودن خانه مقدس کعبه ثبت حرکت و محوشدگی جمعیت طواف کننده باعث می‌شود نیست شدن و یکی شدن آدم‌ها در مقابل خانه کعبه که اینجا نمادی از حضور خداوند است به خوبی و جه معنایی خود را به مخاطب نشان دهد.
رنگ سفید لباس احرام در مقابل سیاهی پرده خانه کعبه نیز با ایجاد کنتراست به برجسته کردن آن کمک کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->